whycomputer.com >> Rangkaian komputer >  >> Perkakasan

Jenis Mikroskop Pendarfluor

Ketika mikroskop diciptakan sekitar tahun 1600 M, ahli falsafah semula jadi mengalihkan pandangan mereka ke dunia dalam dunia. Ketika Antony van Leeuwenhoek dibuat kecil, lensa yang sangat melengkung dan pemegang mekanikal untuk menyesuaikan pandangan, dia membuka tingkap ke dunia mikroskopik bakteria, sel darah, protozoa dan struktur sel tumbuhan. Tetapi sepanjang sejarah mikroskopi, selalu ada satu persoalan:Apakah perkara-perkara pelik ini yang dilihat melalui lensa? Mikroskopi pendarfluor merujuk kepada satu set teknik yang meminimumkan ketidakpastian itu - kerana dalam mikroskopi pendarfluor ketika cahaya disinari pada sampel, ia memancarkan cahaya sendiri di belakang.

Epifluoresensi

Sejauh ini mikroskop pendarfluor yang paling biasa adalah konfigurasi epifluoresensi. Dalam mikroskop epifluoresensi, sumber cahaya - biasanya lampu merkuri atau xenon - bersinar melalui penapis yang memilih kawasan sempit dengan panjang gelombang. Cahaya yang disaring bersinar ke sampel melalui lensa objektif mikroskop. Cahaya yang masuk diserap oleh fluorophores - label molekul yang memancarkan cahaya dengan panjang gelombang yang panjang apabila menyerap cahaya dengan panjang gelombang yang lebih pendek. Cahaya dari fluorofores, bersama dengan cahaya yang tersebar dari sumber pencahayaan, kembali ke lensa objektif dan ke pengesan atau mata. Sepanjang jalan, penapis lain menyekat cahaya pencahayaan, jadi yang tinggal hanyalah cahaya pendarfluor dari sampel.

Confocal

Mikroskop epifluoresensi mengumpulkan cahaya dari mana-mana dalam bidang pandangan mikroskop. Sebilangan cahaya pengujaan diserap sebelum bidang fokus mikroskop, ada yang berada di bidang fokus dan beberapa di luar bidang fokus. Kerana mikroskop mengumpulkan semua cahaya itu, gambar akan mengandungi gambaran cahaya yang tajam pada fokus, tetapi juga akan memiliki cahaya yang tidak fokus dari wilayah lain. Mikroskop confocal memperbaikinya dengan memfokuskan titik laser pada satah yang sama dengan mikroskop yang difokuskan. Kemudian, lubang jarum masuk di hadapan pengesan, di mana ia menyekat semua cahaya yang tidak datang dari fokus mikroskop. Dengan mengimbas sampel, gambar tiga dimensi objek yang bersih dapat diperoleh.

Multifoton

Dalam mikroskop confocal penjajarannya sangat sensitif. Sekiranya titik laser, objektif mikroskop, optik pengumpul dan lubang jarum dimatikan walaupun sedikit pun prestasi mikroskop yang diderita. Mikroskop multipoton mengatasi masalah ini dengan menggunakan panjang gelombang laser yang hanya separuh bertenaga seperti yang diperlukan untuk membangkitkan fluorofores dalam sampel. Satu-satunya cara fluorophores menjadi teruja dan mengeluarkan pendarfluor adalah jika cahaya laser cukup terang sehingga dua zarah cahaya - foton - menyerang fluorophore dalam masa yang sangat singkat. Itu berlaku hanya apabila laser difokuskan ke tempat yang sangat kecil. Jadi satu-satunya tempat dalam sampel yang akan memancarkan cahaya adalah di mana laser difokuskan, yang menjadikan gambar tetap bagus dan bersih kerana tidak ada cahaya latar yang perlu disingkirkan - yang bermaksud tidak ada lubang jarum untuk diselaraskan.

Fluoresen Refleksi Dalaman Jumlah (TIRF)

Cara lain untuk mendapatkan gambar yang sangat bersih adalah memastikan cahaya pengujaan tidak terlalu jauh ke dalam sampel. Sekiranya gumpalan neuron, sebagai contoh, diletakkan dalam setetes larutan pada slaid kaca, maka sebahagian neuron akan melekat pada permukaan kaca. Dalam mikroskop pendarfluor refleksi dalaman total (TIRF) cahaya diarahkan ke sisi ke slaid kaca sehingga tidak benar-benar masuk ke dalam larutan yang menahan sel. Tetapi sebilangan cahaya hampir tidak masuk ke dalam larutan - sangat dekat dengan permukaan kaca. Ini bermaksud satu-satunya tempat yang memancarkan cahaya akan berada di kawasan yang sangat nipis tepat di atas permukaan kaca. Untuk sesuatu seperti neuron, di mana begitu banyak perkara menarik berlaku di permukaan sel, teknik ini boleh menjadi sangat berkesan.

Resolusi Super

Semua mikroskop - termasuk mikroskop pendarfluor - dibatasi oleh fizik yang mengatur penyebaran cahaya. Salah satu peraturan asasnya ialah titik cahaya yang terfokus hanya dapat menjadi sangat kecil - dan tidak lebih kecil. Untuk cahaya yang dapat dilihat, ukurannya kira-kira 200 nanometer, atau 200 bilion meter. Tetapi molekul tunggal hanya berukuran beberapa nanometer, jadi terdapat banyak ciri menarik yang berada di bawah had ukuran itu, disebut had difraksi. Para saintis sedang mengembangkan teknik "resolusi super" untuk menyelidiki had tersebut. Mikroskopi pencahayaan berstruktur (SIM) dan mikroskopi pelepasan pelepasan terangsang (STED), sebagai contoh, kedua-duanya adalah kaedah mikroskopi pendarfluor yang membatasi ukuran tempat pemancar cahaya dengan mengecilkan ukuran titik cahaya pengujaan.


URL:http://ms.whycomputer.com/perkakasan/1015007040.html

Perkakasan
  • Cara Memuatkan Peta Google ke Garmin

    Memuat Peta Google ke GPS Garmin adalah cara mudah untuk memindahkan destinasi dari PC ke Garmin. Ciri Peta Google membolehkan anda memuat banyak destinasi dengan cepat ke GPS Garmin dengan memasukkan maklumat di PC daripada menggunakan skrin sentuh GPS Garmin yang kikuk. Ciri ini berguna untuk mera

  • Cara Memulihkan Cakera Buruk yang Tidak Membaca atau Memasang

    Perisian pemulihan data sering dapat mengesan dan memulihkan fail dari cakera buruk yang tidak dapat dikesan oleh sistem operasi dan yang enggan dipasang. Makmal pemulihan data sangat berjaya dalam operasi ini tetapi harganya terlalu tinggi untuk banyak pengguna bergantung pada kepentingan data pada

  • Cara Mendapatkan Netflix untuk Dimuat di Boxee

    Netflix adalah perkhidmatan penyewaan filem dalam talian yang popular. Sebagai ganti dengan sedikit bayaran setiap bulan, anda dapat mengirim DVD secara langsung ke rumah anda atau mengalirkan perpustakaan filem dan rancangan televisyen melalui perkhidmatan video-atas-permintaan Netflix yang diserta

Rangkaian komputer © http://ms.whycomputer.com